Szkoła Promująca Zdrowie Drugie śniadanie - wpływ odżywiania na efektywność pracy ucznia.
Właściwe odżywianie oznacza dostarczenie organizmowi składników, które:
- zapewnią dobrą sprawność umysłową i równowagę emocjonalną,
- gwarantują dobrą kondycję,
- zmniejszają ryzyko chorób.
Dzięki właściwemu odżywianiu można:
- poprawić jasność umysłu i koncentrację,
- podwyższyć współczynnik inteligencji,
- wzmóc sprawność fizyczną,
- poprawić jakość snu,
- zwiększyć odporność na infekcje,
- ochronić się przed chorobami.
Właściwe odżywianie zwiększa zdolność dziecka do nauki. Pamięć i wydajność umysłową można poprawić poprzez:
- ograniczenie spożywania używek typu: coca-cola, oczyszczone węglowodany ,
- dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości niezbędnych kwasów tłuszczowych zawartych np. w: rybach, nasionach dyni, słonecznika, soi;
- ważne jest także nie przebywanie w zatrutym środowisku np. dymem tytoniowym, gdyż pierwiastki metali ciężkich obecne w skażonym środowisku mają zdolność gromadzenia się w mózgu, co zmniejsza inteligencję, upośledza koncentrację i pamięć oraz osłabia kontrolę nad organizmem.
Dzieci uczące się w szkole często znajdują się w sytuacjach stresogennych np.: klasówka, odpowiedź ustna, konflikty z innymi członkami społeczności szkolnej. Wzrasta wtedy zapotrzebowanie na energię. Rezultatem jej spadku jest utrata koncentracji, skłonność do pomyłek, nerwowość, bóle głowy.
Bardzo istotne jest właściwe odżywianie, polegające na spożywaniu pokarmów wolno uwalniających cukier, które dostarczają energię w sposób równomierny. Przykładem takich produktów są: owoce i soki owocowe, płatki owsiane, produkty mleczne, rośliny strączkowe.
Wysiłek intelektualny wykonywany przez dziecko w szkole obciąża jego organizm. Zwiększa zapotrzebowanie na składniki odżywcze i witaminy. W okresie zimowym wzrasta zapotrzebowanie na energię niezbędną do ogrzania organizmu. Jeżeli dziecko nie spożyje odpowiednio skomponowanych posiłków jego zdrowie będzie zagrożone. To czym żywimy swoje dzieci w znacznym stopniu decyduje o ich zdrowiu i nawykach żywieniowych w późniejszym wieku.
Małgorzata Malicka